onsdag 24. oktober 2007

Uke 43

Denne uka går vi litt nærmere inn på tall og telling. I seminargruppene har jeg utfordret dere på å finne flest mulig sanger, rim og regler som har med tall og telling å gjøre. Målet med dette er på den ene siden at dere skal få et sanghefte som dere kan bruke i praksis og senere jobb. På den andre siden er målet med en slik aktivitet å gjøre dere mer bevisst på hvordan tall og telling brukes i ulike sammenhenger.

I fellesforelesninga denne uka vil vi gå enda nærmere inn på problemstillinger knyttet til tall og telling, og vi vil se litt på en del resultater fra forskning knyttet til emnet. Tall og telling er noe av det mest sentrale matematikkrelaterte emnet barna lærer seg i løpet av barnehagen, og det er derfor viktig for oss som pedagoger å vite noe om:
  1. hvordan barn utvikler forståelse for tall (antall, rekkefølge, tall som identitet osv.) og telling, og
  2. hvordan vi kan legge til rette for og støtte denne utviklingen.
Her er ukas fellesforelesning:

Ingen kommentarer: